Foto: Mårten Svensson/SLU Bildbank
Vår undervisning
Varje dag ökar jordens befolkning med över 200 000 människor. Alla människor har, enligt artikel 25 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, rätt till en levnadsstandard som är tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande. God tillgång till mat är en en förutsättning för att uppnå en tillräcklig levnadsstandard. Trots att jordens naturresurser redan idag utnyttjas intensivt och trots att skövling och exploatering av skyddsvärd natur för att producera både livsmedel och andra varor är ett uttalat bekymmer, led i genomsnitt 1 av 8 människor på jorden av kronisk undernäring under perioden 2010 - 2012 enligt FAO. Att föda en växande befolkningen både idag och i framtiden är en stor utmaning. Under de kommande 50 åren kommer vi behöva producera mer mat än vad som totalt producerats under de senaste 10 000 åren om den ska räcka till åt alla. Att dessutom producera livsmedel i ett föränderligt klimat och på ett sätt som gör att jordens fascinerande natur och biologiska mångfald bevaras för kommande generationer är en ännu större utmaning. Forskning och utveckling inom lantbrukets alla områden är med andra ord en nyckelfaktor för en hållbar utveckling.
Konceptet SLU Studentpool innebär att studenter med spetskompetens inom växtodling, husdjurskunskap och livsmedelsvetenskap liksom ekonomi och landsbygdsutveckling föreläser om lantbrukets roll i samhället. De föreläsningar som SLU Studentpool erbjuder behandlar lantbruk och livsmedelsproduktion ur ett sammanvävt natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv som både är allmänbildande och fördjupande. Undervisningsmaterialet innehåller nya forskningsrön och belyser vikten av långsiktiga strategiska satsningar på forskning och utveckling för att öka effektiviteten inom lantbruket. Målet med undervisningen är att under ett ordinarie undervisningstillfälle alternativt under en temadag väcka intresse för lantbruk och inspirera gymnasieelever i årskurs 1-3 till att diskutera och engagera sig för nu- och framtidens utmaningar. Våra föreläsare är engagerade, brinner för sitt ämne och uppmuntrar till interaktiva undervisningspass med högt diskussionsdeltagande. Efter en avslutad föreläsning med SLU Studentpool kommer du som gymnasieelev att veta mer om hur den mat vi äter har producerats och få en översiktlig bild av samspelet mellan de invecklade processer som utnyttjas av människan för att säkerställa att vi har mat på bordet varje dag. Samtidigt kommer du som gymnasielärare att få ett spännande inslag i undervisningen och ett bra underlag att arbeta vidare med inom såväl natur- som samhällsvetenskapliga ämnen.
Konceptet SLU Studentpool innebär att studenter med spetskompetens inom växtodling, husdjurskunskap och livsmedelsvetenskap liksom ekonomi och landsbygdsutveckling föreläser om lantbrukets roll i samhället. De föreläsningar som SLU Studentpool erbjuder behandlar lantbruk och livsmedelsproduktion ur ett sammanvävt natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv som både är allmänbildande och fördjupande. Undervisningsmaterialet innehåller nya forskningsrön och belyser vikten av långsiktiga strategiska satsningar på forskning och utveckling för att öka effektiviteten inom lantbruket. Målet med undervisningen är att under ett ordinarie undervisningstillfälle alternativt under en temadag väcka intresse för lantbruk och inspirera gymnasieelever i årskurs 1-3 till att diskutera och engagera sig för nu- och framtidens utmaningar. Våra föreläsare är engagerade, brinner för sitt ämne och uppmuntrar till interaktiva undervisningspass med högt diskussionsdeltagande. Efter en avslutad föreläsning med SLU Studentpool kommer du som gymnasieelev att veta mer om hur den mat vi äter har producerats och få en översiktlig bild av samspelet mellan de invecklade processer som utnyttjas av människan för att säkerställa att vi har mat på bordet varje dag. Samtidigt kommer du som gymnasielärare att få ett spännande inslag i undervisningen och ett bra underlag att arbeta vidare med inom såväl natur- som samhällsvetenskapliga ämnen.
Kvalitetssäkrad undervisning i ständig utveckling
Vi arbetar kontinuerligt för att utveckla och förbättra vår verksamhet både genom nära samarbete med forskare, mentorer, inom SLU och gymnasielärare vid Katedralskolan i Uppsala. Mentorerna inom SLU säkerställer att undervisningen har god vetenskaplig förankring och baseras på de senaste forskningsrönen medan samarbetet med gymnasielärare säkerställer att materialet är anpassat till läroplanen för gymnasieskolan och lätt att få in i flera olika sammanhang. Varje föreläsning följs dessutom upp av en enkätundersökning för att hitta elevernas intresseområden samt den kunskapsnivå där vi når vår publik bäst.